Ce acte sunt necesare pentru vânzarea unui apartament
0
Până găsim cumpărătorul pregătim documentația necesară vânzării. Ce acte vă sunt necesare:
Actul prin care ați dobândit proprietatea: poate fi contract de vânzare-cumpărare, certificat de moștenitor, contract de donație, contract de schimb..
Dovada că ați achitat prețul: dacă ați dobândit prin cumpărare, verificați în contract la articolul legat de preț dacă declară vânzătorul că a încasat (varianta ideală). Dacă ați plătit prin transfer bancar, atunci trebuie să aveți ordinul de plată prin care s-a efectuat transferul care „prezumă efectuarea plăţii, până la proba contrară” – art. 1504 alin. 1 din Codul civil. Iar pentru că ordinul de plată doar „prezumă” (presupune) efectuarea plății vă trebuie și extrasul de cont de la vânzător cum că acesta i-a încasat. Dacă nu aveți extras de cont de la vânzător, același articol din Codul civil la alineatul 2 vă dă dreptul să-l solicitați de la banca în contul căreia ați făcut plata: „Debitorul (dvs. – cumpărătorul) are oricând dreptul să solicite instituţiei de credit a creditorului (vânzătorul de la care ați dobândit, către care aveați datoria de plată prin contractul de vânzare) o confirmare, în scris, a efectuării plăţii prin virament. Această confirmare face dovada plăţii.” Deci dacă nu-l aveți mergeți cu încredere la banca vânzătorului și solicitați-i acesteia o adresă cum că ați plătit având ca suport contractul de vânzare și legea cf. art. 1504 din Codul Civil. Dacă în contract e precizat că vânzătorul urmează să dea o declarație autentică după încasarea prețului, va trebui să aveți acea declarație în original (căutați-o la notarul la care ați semnat atunci contractul dacă nu o găsiți).
Cadastrul și intabularea: în principal, când vorbim de cadastru ne referim la schiță/releveu (la cele mai vechi se mai eliberau și Fișa corpului de proprietate și Planul de amplasament, uneori mai sunt cerute, le scoatem din arhive dacă nu le aveți); intabularea e o încheiere eliberată de ANCPI în care sunteți înscris definitiv ca proprietar în Cartea Funciară, cu înșiruirea documentelor prin care ați fost înscris. Un extras de carte funciară pentru informare scoatem noi sau o puteți face și dumneavoastră (detalii despre cum să îl obțineți sunt aici). În situația în care nu aveți cadastru și intabulare lucrăm cu un cadastrist de mai mult de 10 ani și îl puteți contacta direct aici. El vine și măsoară apartamentul pentru cadastru și tot el depune la ANCPI documentația necesară intabulării.
Certificatul energetic: e eliberat de un auditor cu atestat; noi apelăm tot la cadastrist pentru eliberarea lui. (Acesta e necesar și la DITL când merge cumpărătorul să deschidă Rol pentru plata impozitului anual).

PAD: asigurarea obligatorie a locuinței; de anul acesta o cer și Cartea Funciară la intabulări sau actualizări, și notariatele la semnarea vânzării.
Adeverința de la asociație: e o adresă eliberată de asociația de proprietari care atestă că nu sunt datorii la întreținere. Găsiți un model pe care îl puteți folosi la finalul articolului. Important, adeverința trebuie semnată de președinte și de administrator/contabil cu numele în clar ale ambilor și cu ștampila asociației (plus a societății care administrează dacă e o firmă administrator). De asemenea e important să fie precizat în aceasta și fondul de rulment. Multe asociații nu îl restituie, deși nu au dreptul să refuze restituirea, așa că încercăm să-l obținem de la cumpărător sau să-l compensăm cu facturi care sosesc ulterior predării.
Certificatul fiscal de la DITL: atenție, motivul solicitării trebuie să fie vânzare sau înstrăinare. DGITL Sector 3 îl eliberează pe loc la sediile din Sfânta Vineri, Câmpia Libertății sau Lucrețiu Pătrășcanu. Mai nou, îl poate solicita și biroul notarial la care semnați, dar poate dura 2-3 zile eliberarea lui. Și mai nou, îl puteți solocita online dacă sunteți înregistrat în www.ditl3.ro.
Facturi utilități: ultimele facturi de la electricitate și gaz (dacă e cazul și nu e inclus în întreținere) cu chitanțele/ordinele de plată care dovedesc achitarea lor.
Cărțile de identitate și certificatul de căsătorie (dacă e cazul).
Model adeverință asociație – îl puteți prelua cu copy/paste:
„Asociatia de proprietari
Str………………………….
Bloc……………..
Nr. Inregistrare……..din data………………..
ADEVERINTA
Prin prezenta se adevereste ca dl/d-na………………………………………., proprietar al apartamentului …….. situat in str. …..………………………………., nr. ……., bl. ………., sc. ….., et. …….., are/nu are debite catre asociatie in valoare de……… …, reprezentand…………………………………………….……
Se elibereaza prezenta pentru a-i servi proprietarului la notariat, in vederea instrainarii apartamentului mai sus mentionat.
Cotele de intretinere pentru ultima luna afisata …………………….. in suma de …………….. au fost achitate cu chitanta ……….., din………………………
Fondul de rulment constituit este in valoare de ……………………………..
Prezenta adeverinta s-a intocmit in 2 exemplare, unul pentru Biroul Notarului Public care intocmeste actul de instrainare si altul care ramane la sediul asociatiei.
Administrator /Contabil, Presedinte, ”